خورهه دهکده جهانی

دانلود نرم افزارهای جدید و رایگان با کرک download free software and crack ایمیل:rezaraz@walla.com--rezaraz@gmail.com

خورهه دهکده جهانی

دانلود نرم افزارهای جدید و رایگان با کرک download free software and crack ایمیل:rezaraz@walla.com--rezaraz@gmail.com

قدمت خورهه به پیش از میلاد رسید

جدیدترین بررسی های باستان شناسان روی مجموعه معماری خورهه، تاریخ این محوطه را به  150  سال پیش از میلاد رساند.

بررسیستونهای میلیونا خورهه های باستان شناسان شباهت معماری این مجموعه را با معماری بنای اشکانی ابوقبور بغداد نزدیک می داند.
مجموعه معماری خورهه محلات که یک بنای اشکانی است  45  درجه به سمت شمال شرق منحرف شده و از این جهت به چغازنبیل و معابد بزرگ دیگری چون اور و درگارا شباهت دارد.
«مهدی رهبر»، مسئول کاوش در خورهه محلات گفت:‌ «فصل جدید این کاوش ها برای اتمام عمارت خورهه آغاز شده است. این بررسی ها به کشف معماری کامل این اثر منجر شد. از سویی سفال موجود در این عمارت تاریخ این محوطه را به  150سال پیش از میلاد رسانده است.»
او گفت:‌ «در این کاوش ها تعداد زیادی سفال و خمره پیدا شده است. کشف سفال های کلینگی(جرینگی) که ظرافت خاصی دارند، اثبات می کند که این خانه یک عمارت اربابی بوده است.همچنین این بررسی ها نشان می دهد که این عمارت با بنای اشکانی ابوقبور بغداد شباهت دارد.»
بررسی ها نشان می دهد که ساکنین این خانه، بنا را به قصد بازگشت ترک کرده اند. درب بنا با عجله و به وسیله سنگ و خمره های شکسته مسدود شده است اما ساکنان آن هرگز به آن بازنگشته اند. بررسی ها نشان می دهد این بنا با انقراض سلسه اشکانی مترو ک شده است و در دوره های بعد یک گروه صنعتگر بر کناره آن تاسیسات کارگاهی دایر کرده اند. در دوره اسلامی بویژه ایلخانی نیز سطح تپه گورستان شده است. در این گورستان چند کتیبه پیدا شده است که یکی از آنها وقف نامه و دیگری گفتاری از حضرت پیامبر(ص) است.
بررسی های تیم باستان شناسی طی دوسال کاوش در خورهه محلات منجر به کشف یک بنا، یک سکه و یک ظرف از دوران اشکانی شد که جدیدترین یافته بر روی این آثار نظریه باستان شناسان را مبنی بر معبد بودن این بنا رد می کند و تاریخ آن را به اشکانی باز می گرداند.

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد